Algorytmy zbyt kierownicą. Słowo o rewolucji w logistyce

  • Dom
  • Technologie
  • Algorytmy zbyt kierownicą. Słowo o rewolucji w logistyce
Algorytmy za kierownicą. Słowo na temat rewolucji w logistyce

Sztuczna rozum już od dawna nie jest historią z opowiadań jak i również filmów SF. Choć tegoż nie zauważmy, to już teraz rozwiązania oparte na skomplikowanych algorytmach i systemach zostały codziennością. Sztuczna inteligencja pomaga nam w pracy i budynku, dostarcza nam rozrywki jak i również pomaga w codziennych obowiązkach, zmienia także podróżowanie jak i również transport. Jak wygląda logistyka w dobie czwartej rewolucji (po)przemysłowej?

Postęp techniczny powiązany z rozwojem sztucznej mądrości, Internetu oraz aplikacji mobilnych nazywa się powszechnie czwartą rewolucją przemysłową. Dzięki tym rozwiązaniom jesteśmy w stanie zautomatyzować wiele istotnych funkcji, ważnych w procesie logistycznym. Może być wówczas zarówno automatyczna kontrola amplitudy temperatury w chłodni, lokalizacji auta transportowego na trasie, jak i kontrola przepływu papierów. Te i szereg pozostałych rozwiązań informatycznych w domenie TSL (transport –spedycja –logistyka) w efekcie prowadzi do odwiedzenia zwiększenia efektywności ekonomicznej jak i również oszczędności.

Czasy, kiedy logistyk zaglądał do mapy i ręcznie określał ścieżki oraz godziny przejazdu bezpowrotnie odeszły do lamusa. Dzisiejsza logistyka chętnie korzysta wraz z najnowocześniejszych rozwiązań opartych dzięki Big Data i analizie funkcjonalnej, zaś algorytmy VPR (Vehicle Routing Problem – VRP) które potrafią najkorzystniej zaplanować pracę kierowcy ewoluowały do bardziej zaawansowanych form i stały się bazą zarządzania flotą aut, niezależnie od jej wielkości.

Emapa, czyli globus cyfrowy

Wpływ jaki na transport mogą mieć algorytmy VRP w transporcie doceniło wiele firm m. in. Emapa, dostawca nowoczesnych technologii logistycznych (Emapa konstruuje algorytmy i codziennie poprawie ich jakość).

Tworzone przez spółkę rozwiązania pozwalają znaleźć najlepszą kombinację tras przejazdu dla wielu paragrafów z uwzględnieniem różnych dni odbioru/dostawy (tzw. okien czasowych) dla floty zbudowanej spośród jednego rodzaju pojazdów (homogeniczna) lub różnych pojazdów (heterogeniczna) zarówno dla jednego, jak na przykład i wielu magazynów (punktów startowych).

Szczególnie istotne jest to, że powstające metody optymalizacji VRP uwzględniają dynamiczne utrudnienia na ulicy (utrudnienia, korki, objazdy). System Emapy może zareagować „na żywo” informując nie zaakceptować tylko kierowcę nawigacji o utrudnieniach na drodze i nowej trasie, ale także dyspozytora o możliwości niedostarczenia towaru we właściwym czasie, a Konsumenta o spodziewanym przesunięciu pory dostawy. W przypadkach ekstremalnych system może ponownie zoptymalizować trasę aby znaleźć najlepsze rozwiązanie. W transporcie, dokąd liczy się każda godzina i minuta, taka technika jest na wagę złota.

W praktyce programy VRP pozwalają na oszczędność czasu i zasobów. Rzetelna optymalizacja przy planowaniu trasy umożliwia zachowanie wysokiej właściwości usług przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby pojazdów i skróceniu czasu pracy kierowców. Planiści korzystający ze wspomnianego zadania mogą przygotować dokładniejsze projekty spedycyjne w krótszym okresie, nawet na kilka lub kilkanaście dni do przodu, uwzględniając predykcje utrudnień w ruchu drogowym. Na koniec powinno się dodać oczywiste korzyści finansowe: korzystanie z dobrych algorytmów pozwala poprzez zwiększenie efektywności pracy obniżyć koszty transportu a często zmniejszyć liczbę pojazdów oraz kierowców. Tuż przy wciąż rosnącej liczbie wakatów w tej branży wydaje się to niezmiernie istotne. Projekt tworzenia i rozwijania algorytmów VRP przez Emapę jest dofinansowany z Funduszy Europejskich.

Jak e-commerce formuje e-logistykę?

Ciągle rozwijający się rynek e-zakupów powoduje wzrost konkurencji na nim jak i również konieczność walki o konsumenta. Portale zakupowe stosują przy tym celu tzw. wzory predykcyjne, dzięki którym realne staje się przewidzenie kolejnych ruchów klienta w serwisie jak i również dobranie do nich właściwych działań marketingowych. Można po ten sposób wyselekcjonować wraz z odwiedzających grupę modelowych klientów oraz dobrać odpowiednią odmianę reklam, które najskuteczniej dzięki nich oddziaływały. Dzięki naprawdę wypracowanemu modelowi np. nabywca po raz pierwszy odwiedzający stronę banku z większym prawdopodobieństwem skorzysta z propozycje, gdzie bankowi zależy w największym stopniu. W sklepach netowych stosowanie tych schematów zmniejsza również ryzyko, że odbiorca porzuci „swój koszyk zakupów”, a według statystyk to aż 69% wszystkich sprawie.

Metodą zatrzymania kontrahenta mogą być też tak zwane. push-e. Są to spersonalizowane powiadomienia w formie SMS-a lub maila, które mają za zadanie nakłonienie konsumenta do powrotu na stronę, sfinalizowania transakcji, założenia konta bankowego lub dopisania się do odwiedzenia newslettera.

Dalszy rozwój rynku e-commerce oraz marketingowych metod personalizacji z gwarancją znacząco zwiększy ilość umowy. Branża TSL zostanie bardzo ważnym elementem tego rynku w segmencie przesyłek kurierskich. Uwzględniając również, iż rynek ten wymaga dostarczenia produktu on-demand delivery (ang. dostawa na żądanie) dzierży ona przed sobą perspektywę rozwojową.

Rewolucja w służbie ekologii

W logistyce jak i również transporcie technologiczne zmiany będą efektem nie tylko wojny pomiędzy podmiotami gospodarczymi, jakie możliwości również wynikiem politycznych jak i również społecznych działań. Już dziś w dobie zmian klimatycznych, w perspektywie rządowych ograniczeń dla branży transportowej, rewolucja zdaje się nieunikniona. Szybciej, skuteczniej i taniej – to wyzwanie nie tylko gwoli szukających zysków, ale każdego, którzy wierzą, że biznes po prostu musi okazać się przyjazny i inteligentny.

Sztuczna inteligencja przynosi przy końcu bezcenne korzyści gwoli środowiska naturalnego: mniej spalanych paliw, sprawniejszy ruch dzięki drogach, inteligentna komunikacja – ten aspekt mimochodem powoduje, że pozabiznesowe argumenty za rzecz systemów VRP zyskują na znaczeniu. Bez wątpienia, sztuczna inteligencja długo nadal będzie kojarzyć z Terminatorem czy kasandrycznymi przepowiedniami prof. Hawkinga. W końcu „zielona” strona zaawansowanych algorytmów nie jest tak medialna. Dzięki szczęście nie o zgiełk informacyjny tutaj chodzi, ale o realne zmiany w których skorzystamy wszyscy.

Tagi: AI sztuczna rozum transport Komentując korzystasz spośród narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Internautów. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obligatoryjne na Facebooku znajdują się którego adres to https://www.facebook.com/policies

Polecamy

  • Piotr Kuczyński: "Jestem wściekły. Zmieniłem zdanie o likwidacji OFE. Na nadal gorsze"

  • Jeśli ktoś spóźnił się ze złożeniem PIT, może ustrzec się kary. Wystarczy czynny żal

REKLAMY Koniec bloku reklamowego

Afera GetBack

  • Trigon TFI zmienia nazwę po aferze GetBacku

  • Afera GetBacku. Gerda Broker usiłuje uciec spod topora

  • Afera GetBack. Twórca Altus TFI usłyszał nowe zarzuty

  • Zatrzymano byłego prezesa Idea Agencji bankowej i kilkunastu pracowników. Rozchodzi o aferę GetBack

Notowanie

brexit - przedterminowe wybory parlamentarne w Wielkiej Brytanii

Brexit - przedterminowe wybory parlamentarne w Wielkiej Brytanii

Premier Theresa May zapowiedziała przedterminowe wybory parlamentarne 8 czerwca br. - Gdy zostałam premierem, powiedziałam, że nie będzie decyzji do 2020 roku. Teraz widzę, że są niezbędne - powiedziała szefowa…...

Czytać..
brazylijczycy protestują przeciwko planowi gospodarności  Ze świata

Brazylijczycy protestują przeciwko planowi gospodarności Ze świata

Brazylijski Senat przegłosował kontrowersyjną poprawkę do odwiedzenia konstytucji zamrażającą wydatki ogólne na 20 lat. W trakcie jego obrad tysiące Brazylijczyków w kilkunastu stanach wyszło na ulice, by protestować przeciwko wprowadzeniu poprawki.…...

Czytać..
brak pracowników - raport Work Service

Brak pracowników - raport Work Service

Blisko połowa szefów (49, 7 proc. ) ma problem ze znalezieniem odpowiednich pracowników. Ponad 16 proc. firm ogranicza świeże inwestycje ze względu na braki kadrowe. Tak wynika z najnowszej edycji papieru…...

Czytać..
bohdań Smoleń nie żyje. Zmarł w wieku 69 lat

Bohdań Smoleń nie żyje. Zmarł w wieku 69 lat

Bohdan Smoleń nie żyje. Zmarł po latach walki z chorobą. O jego śmierci poinformował w czwartek o świcie Marcin Kostaszuk, z-ca dyrektora wydziału kultury w poznańskim urzędzie miasta. Aktor przeszedł kilka…...

Czytać..
bMW 330i nowa seria trzech - cena, test, recenzja

BMW 330i nowa seria trzech - cena, test, recenzja

BMW 330i to reprezentant nowej linii 3, która swoją premierę salonową miała na zarania marca 2019 roku. To siódma generacja sedana produkowanego od 1975 roku, zamaskowana pod fabrycznym…...

Czytać..
black Dot Bug - nowy błąd w iPhone’ach blokuje Wiadomości

Black Dot Bug - nowy błąd w iPhone’ach blokuje Wiadomości

Dwie wiadomości wystarczą, by zablokować komunikator w czyimś iPhonie. Ludzie nazywają nowy błąd "The Black Dot Bug" co przetłumaczyć można na "Błąd czarnej kropki". Nazwa pochodzi od emoji w układzie…...

Czytać..